Tecmaxx Biały Smar

Czy można przywrócić do pełnej sprawności samochód po zalaniu? Jak przywrócić do sprawności taki samochód? Jakich środków należy użyć, żeby usunąć ślady zalania i zabezpieczyć pojazd przed korozją?

Zalanie samochodu – to sytuacja, w której auto znajdowało się w bardzo głębokiej wodzie, albo duże ilości wody dostały się do jego wnętrza. Większości kierowców taka sytuacja wydaje się nieprawdopodobna. Tymczasem wcale tak nie jest.

Zalanie samochodu to jedna z najgorszych rzeczy, jaka może spotkać pojazd. Samochód po zalaniu to źródło mnóstwa poważnych problemów technicznych. Czy taki samochód da się w dalej eksploatować? Jeśli nie zostanie odpowiednio naprawiony, to w krótkim czasie stanie się źródłem nieustających problemów i wydatków.

W jakich sytuacjach może dojść do zalania samochodu?

Czy do zalania samochodu dochodzi tylko w czasie powodzi? Nie. Powodzie to na szczęście, w Polsce zjawisko marginalne. Do powodzi dochodziło najczęściej po wiosennych roztopach, gdy topiły się ogromne ilości śniegu i lodu.

Obecnie mamy łagodne zimy, niemalże bez opadów śniegu i bez lodu. Przez większą część roku ludziom zagraża co innego – silne burze i związane z nimi deszcze nawalne. Niekiedy wystarczy kilkanaście minut bardzo silnych opadów, aby całkowicie zapchać systemy kanalizacji miejskiej, które nie są w stanie odprowadzać wody. Wówczas woda zaczyna zbierać się w nisko położonych miejscach, zalewając ulice, parkingi, tunele, nisko biegnące drogi.

Może dojść do lokalnych podtopień, lokalnego wylania się rzek albo innych zbiorników wodnych.

Do zalania samochodu może też dojść na skutek niewiedzy, paniki albo bezmyślności kierowcy samochodu. Przykłady? Po każdych, silnych opadach w wielu miastach powstają ogromne rozlewiska. Takie rozlewisko, które powstało na nisko położonej ulicy, może mieć metr głębokości. Albo więcej. Co powinno się zrobić w takiej sytuacji? Odczekać w bezpiecznym miejscu, aż system kanalizacji miejskiej zacznie odbierać wodę i jej poziom spadnie (jeśli nie można rozlewiska ominąć). Niestety – wielu kierowców traktuje swoje samochody jak amfibie i wjeżdża nimi w rozlewiska. I wówczas może dojść do zalania auta. A nawet do tego, że samochód zatrzyma się na środku rozlewiska.

W rozlewisko może wjechać jedynie posiadacz terenówki, przystosowanej do brodzenia, wyposażonej między innymi w snorkel.

Zalanie samochodu może się również przydarzyć na skutek nieostrożności, albo znów, bezmyślności. Pozostawienie auta z otwartymi szybami, albo szyberdachem na parkingu – jak to się może skończyć w razie opadów deszczu? Samochód zmieni się w akwarium.

Cóż, czasami wystarczy nacisnąć przez nieuwagę jeden przycisk na kluczyku elektronicznym, aby w samochodzie otworzyły się wszystkie szyby. A wielu kierowców nosi kluczyki w kieszeni, bez jakiegokolwiek etui.

Samochód po zalaniu – jak uratować silnik?

Jeśli istnieje podejrzenie, że silnik zassał wodę, albo kierujący ma pewność, że do tego doszło (silnik zgasł po wjechaniu w kałużę) pod żadnym pozorem nie wolno uruchamiać jednostki napędowej. Można doprowadzić do jej zatarcia i całkowitego zniszczenia.

Czy można uratować silnik, który zassał wodę? Będzie to drogie i trudne. W przypadku starszych aut bardziej opłacalne może być kupno używanego silnika z innego pojazdu.

Co należy zrobić?

  • Zdemontować głowicę silnika, wymontować rozrząd i napęd rozrządu, a także cały układ korbowo tłokowy, zdjąć miskę olejową, usunąć olej silnikowy i płyn chłodniczy;
  • Wyczyścić całe wnętrze silnika i wszystkie elementy rozrządu oraz układu korbowo – tłokowego;
  • Zdemontować i wyczyścić wszystkie czujniki;
  • Zmontować cały silnik, wraz z nowym napędem rozrządu, nowym paskiem wieloklinowym (paskiem osprzętu); nowymi uszczelkami, a także nowym płynem chłodniczym i olejem silnikowym. Zastosować nowe filtry.

Co należy zrobić z silnikiem samochodu po zalaniu, który nie zassał wody?

  • Wymienić pasek wieloklinowy i pasek rozrządu, nie zapominając o dokładnym oczyszczeniu wszystkich kół pasowych i rolek;
  • Zastosować płukankę do silnika, usunąć olej silnikowy i płyn chłodniczy;
  • Wyczyścić dokładnie blok i głowicę silnika, a także kolektory dolotowy i wylotowy za pomocą Środka Do Czyszczenia Silnika Tecmaxx;
  • Zalać silnik nowym olejem i płynem chłodniczym, zastosować nowe filtry oleju i powietrza.

Samochód po zalaniu – jak przywrócić go do sprawności?

Jeśli doszło do zalania akumulatora – trzeba będzie go wymienić na nowy, albowiem z pewnością doszło w nim do zwarcia. Na szczęście w większości aut akumulatory montuje się wysoko.

Alternator należy wysuszyć i sprawdzić jego działanie. Trzeba być jednak przygotowanym na konieczność jego wymiany na nowy.

Wjazd w głęboką kałużę mógł spowodować szokowe schłodzenie katalizatora, a także filtra cząstek stałych (jeśli występuje w danym aucie). Na skutek szoku termicznego obie części zmniejszają swoją średnicę i dochodzi do wykruszenia ich wkładów. Dobrą alternatywą dla bardzo drogich części oryginalnych są zamienniki, tak zwane katalizatory uniwersalne.

Szok termiczny, po wjechaniu w głęboką kałużę albo zalaniu auta, które dopiero co hamowało, może spowodować zwichrowanie tarcz hamulcowych. Jeśli do tego dojdzie – należy je wymienić na nowe.

Jeśli woda dostała się do któregoś ze zbiorników – płynu hamulcowego, płynu chłodniczego, płynu do spryskiwaczy albo płynu wspomagania – należy przepłukać całe układy i dokładnie je wyczyścić, a także, co oczywiste, zastosować nowe płyny.

Zwarcia, będące wynikiem zalania niektórych części układu elektrycznego, będą powodem przepalenia bezpieczników, a także zniszczenia przekaźników. Wszystkie te elementy należy wymienić na nowe. Całą skrzynkę bezpieczników i przekaźników należy dokładnie wyczyścić (o tym dalej).

Co robimy dalej?

Jeśli doszło do zalania wnętrza kabiny samochodu, należy zdemontować fotele, tylną kanapę, boczki drzwi, podsufitkę i wykładzinę samochodu. Tkaniny zwykłe i welurowe można spróbować wyprać. Uda się także uratować skórę i ekoskórę, gdzie wystarczy je dokładnie wyczyścić specjalnymi środkami (od zewnątrz i od wewnątrz) i wysuszyć.

Gorsza sytuacja ma miejsce z gąbkami siedzeń i tylnej kanapy. Jeśli dostała się do nich woda, najczęściej nie uda się ich uratować i będą śmierdzieć wilgocią. Trzeba je wymienić.

Czasami warto posiłkować się zakupem używanych elementów wyposażenia wnętrza z innego auta, aby zmniejszyć koszty.

Zalanego wnętrza nie można jedynie wysuszyć. Po pewnym czasie woń wilgoci we wnętrzu auta będzie nie do zniesienia. Tylko nieuczciwi sprzedawcy aut po powodzi liczą na to, że uda się ją zamaskować użyciem kilku choinek zapachowych. Nie uda się.

  • Do demontażu tapicerki niezbędne będą specjalne narzędzia. Boczki drzwi, elementy deski rozdzielczej, osłony progów i inne części są mocowane za pomocą różnego rodzaju spinek, zapadek i śrub. Trzeba być przygotowanym na to, że podczas demontażu, dojdzie do uszkodzenia wielu z nich. Dlatego przed rozpoczęciem czyszczenia należy zaopatrzyć się w komplety nowych spinek i mocowań, przeznaczonych do konkretnego modelu auta.

Samochód po zalaniu – instalacja elektryczna i elektroniczna

Zalanie samochodu powoduje, że woda dostaje się do wtyczek, złączy i części elektronicznych (np. komputera sterującego pracą silnika, skrzynki bezpieczników) oraz elektrycznych (np. silniczka, sterującego mechanizmem elektrycznie sterowanych szyb). Są one zabezpieczone przed wilgocią, a nie przed zalaniem wody.

Jak nad tym wszystkim zapanować?

  • Potrzebny będzie specjalny środek do czyszczenia i zabezpieczania wtyczek i styków elektrycznych. Rekomendujemy Tecmaxx Contact Cleaner.
  • Każdą wtyczkę należy rozłączyć, a jeśli to możliwe, rozebrać i dokładnie wyczyścić za pomocą Tecmaxx Contact Cleaner. Środek usuwa wszystkie naloty korozji i co ważne, zabezpiecza styki przed powstawaniem rdzy i śniedzeniem.
  • Trzeba być przygotowanym na długotrwałą pracę. Trzeba będzie wyczyścić każdą wtyczkę pod maską samochodu, prowadzącą do poszczególnych podzespołów (np. alternatora), czujników (np. przepływomierza powietrza), komputerów (np. komputera sterującego pracą silnika). Tak samo trzeba będzie wyczyścić wszystkie gniazdka i styki.
  • Nie można zapomnieć o oczkach przewodów masowych, dokręconych do karoserii, a także wtyczkach, gniazdkach i stykach oświetlenia zewnętrznego.
  • Konieczne będzie dotarcie do wszystkich elementów instalacji elektrycznej – wtyczek do siłowników centralnego zamka, silniczków elektrycznie sterowanych szyb i wielu, wielu innych.
  • Jeśli woda dostała się np. do wnętrza komputera sterującego pracą silnika – trzeba rozebrać jego obudowę i wyczyścić wszystkie elementy we wnętrzu. Trzeba być przygotowanym na to, że mogło dojść do zwarć i trzeba będzie wymienić niektóre podzespoły na nowe. Obudowa komputera chroni go przed uszkodzeniami mechanicznymi, ale nie przed zalaniem wodą.

To praca na wiele godzin. Jednak trzeba ją wykonać. Jeśli zostanie ona pominięta, w ciągu najbliższych miesięcy korozja zaatakuje szereg elementów układu elektrycznego i elektronicznego. W samochodzie ciągle coś będzie niedomagać. Korzystanie z takiego samochodu będzie męczarnią. Zabezpieczenie poszczególnych elementów za pomocą Tecmaxx Contact Cleaner pozwoli uniknąć problemów.

Kolejny etap to czyszczenie poszczególnych czujników i części, które mogły zostać zalane wodą, albo uszkodzone (np. przepływomierza powietrza, przepustnicy itd.). Wszystko zależy od tego, czy części zostały zalane wodą, czy nie.

Po zakończonym czyszczeniu instalacji elektrycznej i elektronicznej można podłączyć samochód pod diagnostykę OBD2, aby sprawdzić, czy nie pojawiają się jakieś błędy. Diagnostyka pokaże, który czujnik albo podzespół nie działa.

Preparat do czyszczenia styków elektrycznych (zdj. Tecmaxx)

Samochód po zalaniu – usuwanie zanieczyszczeń

Mówimy o tym, że doszło do zalania wodą. Ale w trakcie zalania wraz z wodą niesione jest mnóstwo zanieczyszczeń, na przykład ziarenka piasku. To wszystko trzeba wyczyścić.

  • Do usuwania drobnych ziarenek piasku i mikrokamieni z trudno dostępnych miejsc idealne będzie Sprężone Powietrze Tecmaxx. Silny strumień powietrza, generowany przez dyszę, pozwoli usunąć zanieczyszczenia ze wszystkich zakamarków. A będzie ich mnóstwo. Drobinki piasku będzie trzeba usunąć z mechanizmów (np. zamka), spomiędzy łączeń blach i wielu innych miejsc. Sprężone Powietrze Tecmaxx przyda nam się w wielu miejscach – np. przy czyszczeniu klocków hamulcowych i zacisków z zanieczyszczeń, które mogły się tam znaleźć po zalaniu.
  • Elementy zawieszenia, wnętrze drzwi, wnętrze komory silnika i podłogę auta (po zdjęciu wykładziny) można wyczyścić w wygodny sposób za pomocą Zmywacza Technicznego Tecmaxx. Środek jest łatwy w użyciu, skutecznie usuwa wszelakiego typu zabrudzenia, także te tłuste. Czyszczone powierzchnie wystarczy dokładnie spryskać, potem trzeba odczekać kilka minut i wytrzeć części z rozpuszczonego brudu. Dlaczego jest to konieczne? Żeby uniknąć korozji. Trzeba wyczyścić wszystkie części metalowe.

Samochód po zalaniu – smarowanie i zabezpieczanie

Ostatni etap to smarowanie wszystkich elementów ruchomych i zabezpieczanie części przed korozją. Do smarowania zawiasów drzwi, zamków, prowadnic foteli, mechanizmów podnoszenia szyb i wielu innych elementów ruchomych świetnym wyborem będzie uniwersalny Smar Biały Tecmaxx. Łatwo się go dozuje, albowiem środek nie ścieka nawet z powierzchni pionowych. Smar Biały zapewnia długotrwałe i efektywne smarowanie, a także chroni przed korozją.

Do wszystkich profili zamkniętych (wcześniej wypłukanych z zanieczyszczeń) warto wprowadzić środek do konserwacji profili. Jego formuła może być oparta o wosk.

Następnie należy zabezpieczyć podłogę samochodu i wszystkie części metalowe, w komorze silnika a także we wnętrzu drzwi. Można zastosować środki przeciwkorozyjne w sprayu (np. alucynk), zwracając szczególną uwagę na to, by wprowadzić środek w miejsca trudnodostępne (łączenia blach). Można również zastosować zwykły wosk samochodowy i nawoskować wszystkie elementy metalowe wewnątrz auta, przed montażem tapicerki.

Podobnie należy postąpić z podwoziem samochodu. Po jego dokładnym oczyszczeniu, należy je zabezpieczyć środkiem antykorozyjnym.

Nie można zapomnieć o elementach gumowych, takich jak wszystkie uszczelki (drzwi, okien, podszybia itd.). Do ich konserwacji idealny będzie Smar Silikonowy Tecmaxx. Uszczelki zyskają piękną, czarną barwę i elastyczność na długi czas.

Trzeba również zabezpieczyć przed działaniem korozji te elementy instalacji elektrycznej, które znajdują się pod maską silnika, po uprzednim oczyszczeniu ich Tecmaxx Contact Cleaner. To na przykład oczka przewodów masowych i bieguny akumulatora. Do tego celu warto wykorzystać Wazelinę Tecmaxx. Można nią również zabezpieczyć łebki wszystkich śrubek oraz nakrętki pod maską auta. Warto to zrobić, aby uchronić je przed nalotami korozji.

Na sam koniec należy wyczyścić nadwozie auta i nawoskować je, stosując dobry wosk. Nie stosujemy wosku na mokro, bo potrzebna jest nam równo położona warstwa ochronna. Wszystkie metalowe elementy nadwozia auta muszą być dokładnie nawoskowane a cały proces należy powtarzać co 3 miesiące. Musimy pamiętać, że po zalaniu nasze auto jest wyjątkowo podatne na korozję.

Podsumowując – plan działania jest następujący:

  • Weryfikacja uszkodzeń i sprawdzenie, czy naprawa samochodu jest opłacalna;
  • Wysuszenie samochodu – usunięcie z niego wody i większych zanieczyszczeń;
  • Sprawdzenie stanu jednostki napędowej i osprzętu – metoda naprawy zależna od tego, czy silnik zassał wodę, czy nie;
  • Demontaż wyposażenia kabiny – foteli, boczków, podsufitki, deski rozdzielczej itd.;
  • Stopniowe czyszczenie i zabezpieczanie instalacji elektrycznej;
  • Diagnostyka i sprawdzenie poprawności pracy części elektrycznych i elektronicznych, a także jednostki napędowej;
  • Czyszczenie elementów metalowych auta i zabezpieczenie ich przed korozją;
  • Pranie albo wymiana tapicerki, wymiana gąbek siedzeń, montaż wyczyszczonej tapicerki i wyposażenia kabiny;
  • Zabezpieczenie podwozia przed korozją;
  • Zabezpieczenie nadwozia przed korozją.

Zalanie jest szczególnie niebezpieczne dla auta. Tylko kompleksowe podejście do problemu pozwoli na uratowanie samochodu.