Contact Cleaner receptą na zabrudzone styki elektryczne!
Problemy z uruchomieniem silnika? Nie działające żarówki? Zacinanie się elektrycznie sterowanych szyb albo tylnej wycieraczki? Niewłaściwa praca jednostki napędowej na skutek ciągłych awarii czujników lub złego przepływu prądu z akumulatora? Co może być tego powodem? Zabrudzone styki elektryczne (zaśniedziałe styki)! Mamy na to skuteczne lekarstwo! W dodatku – łatwe w zastosowaniu.
Awarie instalacji elektrycznej w samochodzie są wyjątkowo uciążliwe. Sama instalacja elektryczna, znajdująca się w każdym współczesnym samochodzie, to skomplikowana struktura. Jak jest zbudowana?
Budowa instalacji elektrycznej w samochodzie
Instalację elektryczną w samochodzie można podzielić na dwie zasadnicze części.
Pierwsza odpowiedzialna jest za dostarczanie prądu do określonych odbiorników. Jest ich całe mnóstwo. W typowym współczesnym samochodzie, np. z silnikiem benzynowym, prądu do działania potrzebuje rozrusznik, cewki zapłonowe, elektryczna pompa paliwa, wskaźniki na desce rozdzielczej, oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne, audio, wentylator chłodnicy (jeśli jest elektryczny), czujniki, komputer sterujący pracą silnika, komputer sterujący pracą systemów komfortu, komputer sterujący pracą systemów bezpieczeństwa, elektryczne
wentylatory nawiewów, silniczki elektrycznie sterowanych szyb i lusterek, alarm, centralny zamek i wiele, wiele innych.
Aby zmniejszyć ilość przewodów, przez lata stosowano następujące rozwiązanie – metalowa karoseria samochodu stanowiła masę (czyli biegun ujemny). Do poszczególnych urządzeń doprowadzano jedynie jeden przewód – plus.
W najnowszych samochodach budowa podstawowej instalacji elektrycznej nieco się skomplikowała. Głównie ze względu na to, że wykorzystuje się w nich coraz więcej elementów z tworzywa sztucznego. Dlatego w przypadku niektórych obwodów elektrycznych konieczne jest stosowanie standardowego rozwiązania, polegającego na dostarczeniu do odbiornika elektrycznego dwóch przewodów elektrycznych (plus i minus).
(zdj. Tecmaxx)
Ale jest jeszcze druga część instalacji. Ta druga, bardziej skomplikowana, wykorzystuje prąd elektryczny w bardziej skomplikowanym celu. Prąd przebiega przez magistrale przesyłu danych (najpopularniejsze to CAN), które służą do wymiany informacji pomiędzy poszczególnymi czujnikami a komputerami. Na przykład pomiędzy czujnikami prędkości obrotowej na kołach a sterownikiem systemu ESP.
W przewodach elektrycznych, stosowanych w samochodach, najczęściej wykorzystuje się miedź. Odbiorniki włączane są najczęściej za pomocą przekaźników. Poszczególne elementy instalacji elektrycznej i przeznaczonej do przekazywania komunikatów z informacjami, są połączone za pomocą gniazdek i wtyczek. I tutaj docieramy do sedna problemu.
Zaśniedziałe styki i skorodowane połączenia oraz związane z nimi problemy
Wtyczki i gniazdka są tak projektowane i produkowane, aby były szczelne. Metalowe elementy, odpowiedzialne za przepływ prądu, powinny być zabezpieczone przez korozją. W praktyce okazuje się, że nie zawsze są, a sama szczelność wtyczek i gniazdek nie jest idealna.
Są też elementy, takie jak klemy akumulatora i oczka przewodów masowych, które nie są niczym osłonięte.
Tymczasem korozja nie próżnuje. Sprzyja jej wilgoć i zanieczyszczenia – piasek, brud, błoto…
A także oszczędności poczynione ze strony producenta auta, który zaoszczędził na ochronie przeciwkorozyjnej, albo użył na pierwszym montażu części gorszej jakości.
Korozja to proces chemiczny lub elektrochemiczny, który powoduje niszczenie powierzchni stykowych, odpowiedzialnych za przewodzenie prądu. Im bardziej jest skorodowany metal, tym gorsze przewodzenie prądu.
Dla kierowcy najważniejsze są skutki korozji i zaśniedzenia elementów elektrycznych. To:
- Całkowite przerwanie obwodu elektrycznego – jego efektem może być kompletne unieruchomienie któregoś z podzespołów albo czujników;
- Utrudniony przepływ prądu elektrycznego – zjawisko często obserwowane przy skorodowanych oczkach przewodów masowych. Jednym z efektów są problemy z uruchomieniem silnika.
- Przerywany dopływ prądu do któregoś z urządzeń – jego efektem może być zacinanie się jakiegoś urządzenia, na przykład przerywana praca czujnika, czy silniczka, napędzającego mechanizm podnoszenia szyb.
- Zwarcia albo przebicie – ich efektem jest przepalanie się bezpieczników, zabezpieczających dany obwód elektryczny. Przepalenie bezpiecznika powoduje, że dany podzespół, albo kilka podzespołów, podpiętych do jednego obwodu, przestaje działać. Na przykład w samochodzie nie działa lampka oświetlająca wnętrze bagażnika i centralny zamek.
Gdzie najczęściej pojawiają się problemy z przewodzeniem prądu, spowodowane korozją?
Typowe miejsca, w których dochodzi do problemów ze skorodowanymi (zaśniedziałymi) stykami elektrycznymi to miejsca mocowania oczek przewodów masowych do karoserii auta, zaciski, połączenia wtykowe, wyłączniki, przekaźniki i skrzynki bezpiecznikowe.
Problemy mogą się pojawić także we wnętrzu kabiny, np. wewnątrz drzwi, w których gromadzi się woda.
Prawdziwym źródłem problemów ze skorodowaną elektryką są samochody po zalaniu albo po powodzi.
Podwyższone ryzyko korozji elementów instalacji elektrycznej ma miejsce wtedy, gdy auto jest eksploatowane w wilgotnym środowisku, samochód parkuje na wilgotnej trawie, nie ma dolnych osłon silnika itd.
Na szczęście jest skuteczne rozwiązanie problemów korodujących styków.
Skorodowane i zaśniedziałe styki – jest skuteczne rozwiązanie problemu: Contact Cleaner!
Tecmaxx Contact Cleaner to skuteczny środek, przeznaczony do czyszczenia i zabezpieczania styków elektrycznych przed korozją. Warto stosować go regularnie – np. raz na pół roku, aby zabezpieczyć najważniejsze styki przed uszkodzeniami.
Preparat do czyszczenia styków elektrycznych Tecmaxx Contact Cleaner można stosować również w przypadku pierwszych nalotów korozji na stykach. Ale wówczas, przed zastosowaniem środka, należy usunąć większe naloty korozji za pomocą drobnego papieru ściernego.
(zdj. Tecmaxx)Papier ścierny zawsze przyda się do oczyszczenia oczek przewodów masowych (jeśli to możliwe, warto je zdemontować), a także klem akumulatora. Jeśli we wtyczce, albo gnieździe złącza są skorodowane, warto spróbować rozebrać całą wtyczkę (rozkręcić jej obudowę), aby móc oczyścić całą instalację przy pomocy Tecmaxx Contact Cleaner.
Mocno skorodowane przekaźniki warto wymienić na nowe, zabezpieczając od razu ich metalowe złącza przy pomocy Tecmaxx Contact Cleaner.
Preparat do czyszczenia i zabezpieczania styków elektrycznych Tecmaxx Contact Cleaner przyda się również przy każdym montażu nowych części samochodowych, np. nowego silniczka wycieraczek, czy jakiegokolwiek czujnika. Z jego pomocą warto zabezpieczyć nową wtyczkę lub gniazdko nowego urządzenia i wyczyścić stary przewód podłączeniowy albo stare gniazdko.
Przed czyszczeniem złącz, wtyczek, klem i innych elementów należy odłączyć zasilanie elektryczne – czyli zdemontować klemy akumulatora.
Tecmaxx Contact Cleaner posiada precyzyjny aplikator, dzięki któremu można wprowadzić środek do najbardziej niedostępnych miejsc.
Aplikację środka należy prowadzić w sposób ostrożny, tak, aby nie spryskać nim paska wieloklinowego i paska rozrządu.
Michał Lisiak