Smar biały

Smar biały to produkt niezwykle przydatny dla każdego kierowcy. Dzięki niemu uda się usprawnić działanie wielu mechanizmów, a także uchronić je przed atakami korozji. Smar biały to prawdziwy długodystansowiec – jedno użycie wystarcza na wiele miesięcy. 

Gdzie w samochodzie warto zastosować smar biały?

Smar to substancja, która ma przede wszystkim zmniejszyć tarcie pomiędzy stykającymi się ze sobą częściami. Smar tworzy pomiędzy nimi warstwę poślizgową i ochronny film. Dzięki smarowi zmniejsza się, albo całkowicie znika tarcie pomiędzy częściami, przez co nie dochodzi do ich mechanicznego zużycia. Smar sprawia, że trące o siebie elementy nie nagrzewają się.

Dla użytkownika samochodu ważne jest to, że smar wycisza pracujące części. Dzięki temu otwieranie drzwi czy klapy w samochodzie nie wiąże się z hałasem, charakterystycznym dla otwierania bram średniowiecznych zamków.

Jeśli już nawiązujemy do historii…

Już nasi protoplaści szukali skutecznych środków, które zmniejszą tarcie i hałas. Używali oni pierwszych dostępnych smarów przy swoich prymitywnych wozach, smarując nimi osie kół. Początkowo, w roli smarów służyły tłuszcze zwierzęce. Potem roślinne. Żadne z nich nie były doskonałe, albowiem ściekały, grzały się i psuły. Dopiero na przełomie dziewiętnastego i dwudziestego wieku pojawiły się smary z prawdziwego zdarzenia, produkowane w oparciu o ropę naftową i dodatkowe składniki.

Dziś…

Współczesne smary, ze względu na stosowane dodatki, mają specjalistyczne przeznaczenia. Poza odpowiednim poślizgiem, dopasowanym do specyfikacji danego miejsca, zapewniają również długotrwałą ochronę antykorozyjną. A to szczególnie ważne, bo rdza nie oszczędza metalowych części, narażonych na wilgoć i zanieczyszczenia.

Producenci smarów dbają dziś także o to, aby nasmarowanie jakichkolwiek części nie wiązało się z koniecznością wysmarowania samego siebie i przy okazji połowy samochodu. Smary wyposażone są w aplikatory, dzięki którym można je odpowiednio dawkować w ściśle określone miejsca.

Dzięki temu nie trzeba też demontować wielu części, bo aplikator umożliwi odpowiednie wycelowanie, a lotny gaz doniesie smar we właściwe miejsce.

Smar biały Tecmaxx – idealny do zastosowania w samochodzie

Istnieje pewna grupa kierowców, którzy dbają o swoje samochody. I to bez względu na to, czy ich auto ma cztery lata, czy też lat czternaście i czy jest tanim, prostym autem klasy B, czy też eleganckim krążownikiem klasy D. I takim właśnie kierowcom przyda się biały smar Tecmaxx.

To płynny środek, który doskonale penetruje smarowane elementy, czyli, w praktyce, dostaje się we wszystkie szczeliny i pomiędzy trące o siebie warstwy. Kilka sekund po nałożeniu smar zastyga i wówczas jego płynna forma zmienia się w półprzezroczystą pastę, mocno przylegającą do nasmarowanych elementów. Łatwo się go nakłada, albowiem nie ścieka, nawet z pionowych powierzchni. Biały smar Tecmaxx jest odporny na działanie wody i na temperatury. Zapewnia długotrwały efekt. Co ważne, biały smar Tecmaxx się nie starzeje, zatem jego działanie jest naprawdę długotrwałe, a ponadto chroni metalowe elementy przed tarciem i korozją, zapewniając ich płynne działanie. Gdzie można go zastosować i jak zrobić to we właściwy sposób?

Jak prawidłowo zastosować biały smar?

Nakładanie nowego smaru na zabrudzone powierzchnie mija się z celem. Nie wiadomo, jakiego rodzaju substancja smarująca została użyta wcześniej (o ile w ogóle została użyta) i co po niej zostało. Dodatkowo mogły na niej osadzić się różnego rodzaju zanieczyszczenia (np. ziarnka piasku) mające destrukcyjny wpływ na działanie mechanizmów.

Dlatego też, przed nasmarowaniem części, powinno się z nich usunąć stary smar i inne, znajdujące się na nich zanieczyszczenia.

Jak to zrobić? Można wytrzeć części za pomocą niepotrzebnej szmatki. Ale można sobie ułatwić całą operację. Można zastosować zmywacz uniwersalny Tecmaxx w sprayu. Usuwa on wszelakiego typu zanieczyszczenia, także tłuste (a takie są przecież stare smary).

Spryskujemy zmywaczem te elementy, które mają być potem nasmarowane. Dzięki aplikatorowi, strumień zmywacza dociera w najbardziej niedostępne miejsca. Dajemy mu kilkadziesiąt sekund na działanie (tłuszcz musi zostać rozpuszczony).

Zastosowanie zmywacza sprawiło, że ogranicznik otwarcia drzwi wygląda jak nowy i jest gotowy do nasmarowania.

ogranicznik drzwi (zdj. Tecmaxx)

Jeśli na części znajdowało się wiele niepożądanych rzeczy i trzeba było użyć sporo zmywacza, trzeba usunąć jego nadmiar oraz ewentualnie, pozostałości zanieczyszczeń, za pomocą chłonnej szmatki. I już można smarować.

Długotrwałe smarowanie dzięki smarowi Tecmaxx. Które części warto nasmarować?

W każdym samochodzie znajdzie się co najmniej kilka miejsc, które warto wyczyścić i nasmarować białym smarem. Oto one.

  • Zawiasy i ograniczniki otwarcia drzwi oraz ich mocowania. Są poddawane działaniu dużych sił, są narażone na tarcie, wilgoć i zabrudzenia, powodujące korozję.

Dzięki aplikatorowi i nośności gazów, smar dociera łatwo we wszystkie zakamarki.

  • Zamki drzwi samochodowych. Bez względu na to, czy nasze auto ma centralny zamek, czy tylko zwykłe zamki otwierane na klucz, warto je nasmarować.

Nie zapominamy o mechanizmie. Odrobina smaru na każdą metalową śrubę nie zaszkodzi. Zabezpieczy to je przed korozją. Jeśli nałożyliśmy zbyt dużo smaru, usuwamy jego nadmiar za pomocą szmatki.

  • Zawiasy przedniej i tylnej maski. Ciężko pracują. Są narażone na wilgoć.

Uwaga! Nie smarujemy teleskopów, unoszących maskę!

Mechanizm już nasmarowany. Tu także pamiętamy o śrubach.

  • Zamek bagażnika albo tylnej klapy (w zależności od wersji nadwozia).

Nasmarowanie ruchomych, metalowych elementów zamka zapewni im płynne działanie. Jeśli nasze auto ma bębenek do standardowego klucza, też powinno się o niego zadbać, ale już przy użyciu innego środka – specjalnego smaru do zamków. W przeciwnym razie, kiedy pojawi się konieczność awaryjnego otwarcia drzwi albo klapy (np. na skutek rozładowania akumulatora), może okazać się, że bębenek nie działa. I wówczas sprawę, którą można by załatwić w kilka chwil za darmo, trzeba oddać w ręce fachowca, który wystawi odpowiedni rachunek.

Skoro smarujemy zamek tylnej klapy, to z pewnością nie powinniśmy zapomnieć o tym, który dba o zamykanie maski. Zamek maski silnika pracuje w o wiele trudniejszych warunkach, niż zamek klapy bagażnika. Dlatego warto go wesprzeć odrobiną smaru.

zamek maski silnika (zdj. Tecmaxx)

  • Prowadnice foteli samochodowych. One również wymagają smarowania, o czym niestety, wielu kierowców po prostu nie wie.

Nasmarowane prowadnice zapewnią płynne poruszanie się foteli, przy każdej konieczności ich przestawienia. Jest to szczególnie ważne w samochodach trzydrzwiowych, w których przednie fotele trzeba odsuwać za każdym razem, gdy ktoś wsiada na tylną kanapę. Można też nasmarować całą metalową konstrukcję fotela, ale tak, żeby nie ubrudzić wykładziny, tapicerki i znajdujących się pod fotelem elementów systemów bezpieczeństwa. Rdzewiejące metalowe części foteli, korodujące prowadnice i śruby, mocujące fotel do płyty podłogowej, to dość częsty problem w obecnych czasach.

  • Biały smar Tecmaxx przyda się również do smarowania mechanizmów podnoszenia szyb, zarówno manualnych jak i elektrycznych.

mechanizm podnoszenia szyb (zdj. Tecmaxx)

Nasmarowanie tychże podzespołów zapewnia im długotrwałą, bezawaryjną i co ważne, cichą pracę. W przypadku podnośnika elektrycznie sterowanych szyb powinno się nasmarować koło z zębatką (jest poruszane przez silniczek elektryczny) a także samą, metalową linkę. Wymaga to demontażu boczków (oraz specjalnych narzędzi), ale raz na kilka lat można to zrobić. Mechanizm podnoszenia szyb do tanich nie należy. Bardzo często psuje się on dlatego, że nie ma w nim fabrycznego smaru. Zatarty mechanizm może zniszczyć też silniczek elektryczny. A on potrafi zaskoczyć nieprzyjemnie swoją wysoką ceną.  

  • Biały smar Tecmaxx możemy wykorzystać również do smarowania linek – np. linki sprzęgła i gazu, jeśli mamy do nich dostęp. Wystarczy spryskać ich metalowe części.

W starszych samochodach zdarzają się awarie mechanizmów wycieraczek przedniej szyby. Sprawa nie wygląda na groźną, bo sam mechanizm wydaje się banalnie prosty. Jednak w większości przypadków ten prosty mechanizm jest bardzo drogi. Tak samo, jak silniczek elektryczny, który nim porusza. Zazwyczaj trzeba wydać kilkaset złotych na nowy mechanizm i drugie tyle na nowy silniczek. Powodem awarii mechanizmu jest bardzo często brak fabrycznego smaru. Potężny opór, z jakim porusza się mechanizm, może doprowadzić do spalenia silniczka elektrycznego. Dlatego warto prewencyjnie, raz na kilkanaście miesięcy, zdemontować osłonę podszybia (wymaga to najczęściej zdjęcia kilkunastu spinek, a czasami także dodatkowych śrub oraz odkręcenia ramion wycieraczek) i dokładnie nasmarować cały mechanizm. Pozwoli to znacząco przedłużyć czas użytkowania mechanizmu i uniknąć bardzo kosztownej awarii.

mechanizm wycieraczek (zdj. Tecmaxx)

Biały smar to tani, prosty w aplikacji i bardzo skuteczny środek, który zapewnia płynne działanie części mechanicznych oraz chroni je przed korozją. Ma on także wpływ na komfort korzystania z samochodu, dzięki wyciszeniu pracujących mechanizmów. Biały smar zapewnia prawdziwie długotrwałą ochronę, co sprawia, że stosuje się go raz na bardzo długi okres. I dlatego warto się w niego zaopatrzyć.

Michał Lisiak